A Kék Óceán stratégiáról olvastam nem régen. A telített, gyilkos versenyt jelentő piacról, a Vérvörös Óceánról, milyen út vezet át a békés vizekre, ahol kicsi a verseny, és nem telített a piac. Érdekes elemzést kell végezni a piacon folyó versenyről és a termékekről, meg kell keresi azokat a tényezőket melyek tekintetében az iparágban verseny folyik, és amely területekbe a cégek befektetnek. Azokról a tényezőkről van szó melyek egy termék népszerűsítése szempontjából kulcsfontosságúak. A tényezőket elemezve ki kell választani, fel kell ismeri azokat, melyek a vásárlók szemében tényleges értéket hordoznak és ezekre a területekre kell a fejlesztést, az innovációt koncentrálni. A jelszó az érték innováció. A vásárlók számára értéktelen, vagy kevéssé értékes tényezőkbe (funkciókba, szolgáltatásokba) invesztálni nem szabad. De mi is fontos a vevőnek? Nehéz eldönteni.
A PC felhasználók száma drasztikusan nő. Ma már a számítógép tömeg cikk. Az informatikai piac vérvörös tengerré változott. A roppant gyors technológiai fejlődés hatására, a befektetők, a fejlesztők és a kereskedők nehezen hallják meg a vevők hangját. A fejlesztés rohan előre. A tényezőkről, melyek alapján a termékek versenyeznek (és ennek következtében fejlődnek) nem lehet ma már tudni, hogy a vevők számára tényleges értékkel bírnak-e. A PC piac tényezőit a technofil emberek határozták meg. Órajelek, memóriák, képfelbontások, tárkapacitások stb. melyek sok átlag embernek nem is jelentenek semmit. Uj Péter, a NOL-on megjelent írásában részletesen elemzi, a ma már a használhatalanságig tökéletesre fejlődött informatikai megoldások tengerét, és bemutatja a Google kék óceánját. “A Google furcsa dolgot művel a piacon, olyasmit, amitől már sajnos az informatikában is elszoktak: használható, hatékony szolgáltatásokat fejleszt. Nem rakja tele a szoftvereit mindenféle titkárnő-szórakoztató és hülyebiztos funkciókkal, nem csicsázza, minden ott van, ahol kell, minden működik. Amíg a hagyományos szoftvercégek egyre használhatatlanabb, bonyolultabb, instabilabb eszközöket készítenek, a Google a maga tökéletesen kivitelezett szakócáival és ásóbotjaival dolgozik, és halad előre.” A Google az informatikai piac internetes szegmensében többszörösen is sikeres érték innovációt hajtott végre, és így kék óceánt teremtett magának! Eltalálták mire is van szükségünk.
Említettem már, hogy szerintem az univerzális PC ma már idejét múlt. Egyetértek Uj Péterrel, hogy nincs szükségünk a mai PC-re. Valami egyszerű, használható vékonykliensre vágyom. Örömmel olvastam a Google farvizén evező Wal-Mart/Everex $200 Linux-based PC-ről a gPC-ről a napokban. Vajon sikeres lesz? A gPC igyekszik megszabadulni a mai PC-k sok felesleges szolgáltatásától, hardver paraméterétől, egyszerű, átlátható felületen (gOS), mindenféle extra informatikai trükk nélkül biztosítja az átlagosan szükséges funkciókat. Különlegessége, hogy jelentősen támaszkodik a Google interneten elérhető szolgáltatásaira, a vezető oss szoftverek mellet. A gPC ára barátságos — mivel nem csak a szoftver, de a hardver területen is olcsó, praktikus megoldásokat alkalmaz — így csábító lehet sok internetező számára, aki megfizethető, egyszerű, használható eszközt keres. Az Everex érték innovációt hajtott végre? Most még nem tudjuk, de rövidesen kiderül.